IO turustamine

IO õiguste turustamine hõlmab:

  • patentide, kasulike mudelite, kaubamärkide ja tööstusdisainilahenduste ostmist ja müümist;
  • patendite, kasulike mudelite, kaubamärkide ja tööstusdisainilahenduste litsentsi ostmist ja müümist.

IO õiguste turustamine hõlmab ka õiguste üleminekut nende ostmisel või müümisel, samuti IO õiguste litsentsi ostmisel ja müümisel. IO õiguste turustamine võimaldab erinevate ettevõtetega teadmisi vahetada ning sel moel teiste arendustööd kasutada või sellele tugineda. Samuti on IO õiguste turustamine kasulik, kuna juurdepääs teise poole tehnoloogiale võimaldab saadud teadmistega oma toodet täiustada või teenida tulu õiguselt, mis oma ettevõttes enam kasutust ei leia, kuid mida teistel võib arendustegevuses vaja minna. Lisaks ettevõtte innovatiivsuse suurendamisele võib IO õiguste müümine ja litsentseerimine suurendada sissetulekuid. Seetõttu on oluline IO õiguse puhul hinnata, kas seda on võimalik ja tulus müüa, osta või litsentseerida.

IO õiguste turustamise võimaluste hindamisel on võtmesõnadeks: IO õiguste arendus, omandamine ja kommertsialiseerimine. Oluline on leida viis, kuidas oma IO õigustest kõige paremini tulu saada.

IO turustamise eelised on:

  • võimalus teenida litsentseerimise kaudu lisatulu. Kui IO õiguse litsentseerimiseks on sõlmitud leping, tagab IO õigus litsentsiandjale regulaarse litsentsitasu.
  • võimalus teiste IO õigusi ostes enda kulusid vähendada. IO õigusi kas ostmise või litsentseerimise kaudu omandades on võimalik kokku hoida tootearendusele tehtavate kulutuste pealt.

IO turustamise ettevalmistumisel tuleb arvesse võtta mitmeid tegureid. Samuti tuleb kasuks professionaaliga konsulteerimine. Üldiselt tuleks silmas pidada järgmisi tegureid:

Turg:

  • millised on kohalik turg ja rahvusvaheline turg tulevikus?
  • kui paljudele inimestele on antud toode kasulik?
  • kas teie toode suudab asendada lahendust, mis on juba olemas?

Konkurendid:

  • kes on teie tulevased konkurendid ja mida nad pakuvad?
  • kes on teie potentsiaalsed konkurendid?
  • millised on teie konkurentide tugevused ja nõrkused?

Äri, millega soovite tegeleda:

  • mis kuulub selle äri peamisse pädevusse?
  • milline on selle äri konkurentsi olukord?
  • kuidas teie poolt müüdav või litsentseeritav õigus sellesse ärisse sobib?

Õigused:

  • millised õigused on teie tegevusalas?
  • mitmes riigis need õigused on registreeritud?
  • kas neid õigusi on võimalik ja vajalik kohaldada mitmes riigis?
  • kaua need õigused kehtivad?
  • millist konkreetset õigust te ostate või müüte?

Teie õiguse tugevad ja nõrgad küljed:

  • millised on teie müüdava, ostetava või litsentseeritava õiguse tugevad ja nõrgad küljed? Selle kohta annab hea ülevaate IO hindamine.

Õiguse väärtus:

  • mis on selle õiguse väärtus, mida turustatakse? Väärtuse määramisel on abiks õiguse hindamine.

Muud tegurid:

  • rahvusvahelise turustamise korral oleks kasulik teada, kas seadusandluses esineb riigiti mingit erinevust.
  • kas esineb teisi tegureid, millest te teadma peaksite, nt kulutuurilised tavad?

Äripartneri valikul tuleks keskenduda järgmistele küsimustele:

  • kas äripartner peaks olema globaalne või regionaalne?
  • milline on äripartneri konkurentsi olukord?
  • mis kuulub äri peamisse pädevusse?